Mnogi roditelji su u nedoumici kada je pravo vreme da mališani počnu da uče slova, odnosno čitanje i pisanje. Neka deca već sa 4-5 godina pokazuju interes da savladaju ovu veštinu, ali da li im treba udovoljiti ili sačekati predškolsko i prvi razred kako bi dete “imalo šta da radi u školi”? Ukoliko dete ne pokazuje interesovanje za pisanje i čitanje da li ga treba forsirati?
Nekada se verovalo da su ova znanja “rezervisana” za školu, a često se i danas mogu čuti saveti kao što su: “Pusti dete da se igra dok može, ima vremena da uči kada krene u školu.” Međutim, stručnjaci i dečji psiholozi tvrde da deca različito razvijaju svoje komunikacijske veštine, savladavaju simbole, sličice i znakove, pa treba pratiti dete i uočiti “pravi” trenutak za čitanje i pisanje. Dakle, dete ne treba ni forsirati, ali ni sprečavati da savladava nove veštine ukoliko želi. Da biste prepoznali trenutak kada je vaš mališan spreman da nauči slova i brojeve, potrebno je da provodite vreme sa njim i upoznate njegova interesovanja, želje i očekivanja. Deci je učenje igra, pa nemojte da brinete da je pretrpano obavezama i da će zbog toga što, na primer, sa pet godina zna sva slova to “skratiti” njegovo detinjstvo. Mnoga deca izlaze iz vrtića znajući da pišu i čitaju 80 odsto slova, što ne znači da će im u školi biti dosadno ili da će stagnirati.
Moderna pedagogija podržava shvatanje da savladavanje ovih veština treba da počne i pre prvog razreda. Ipak, morate da znate da je svako dete posebno i potrebno mu je pristupiti individualno. Posmatrajte dete i sami ćete videti kada je spremno. Sigurni znaci da je vaš mališan spreman da uči čitanje i pisanje, po rečima stručnjaka su:
* Dete ima dovoljno razvijenu motoriku da drži olovku i pomera je po podlozi.
* Razume da svaki znak ima svoje značenje.
* Ume da sriče, da pretoči znak u glas, odnosno slogove u govor.
* Ume da razlikuje različite slovne znakove.
* Iskazuje nestrpljivost da nauči da napiše svoje ime.
Stručnjaci savetuju da u procesu učenja slova ne terate decu da ponavljaju slova napamet ili da ih zapisuju u svesku, na primer, u deset redova. Smatraju da su to zastarele metode i da deci treba omogućiti da kroz učenje slova razvijaju i kreativnost i maštu. Kocke sa slovima i slikama na kojima su, na primer, životinje čija imena počinju na zadata slova, mogu da budu sjajna pomoć. Imajte na umu da to nije lak posao i da je učenje slova kompleksan proces. Ukoliko primetite da dete ima problema i da slova savladava teže nego što bi trebalo, konsultujte se sa stručnjakom.
Izvor: Novosti.rs